tisdag 27 november 2012

L'Oreal köper Urban Decay

Läste hos Temptalia att kosmetikjätten L'Oreal köper Urban Decay. Tycker det är rätt så trist att de små märkena blir uppköpta av större företag hela tiden. Dessutom vet jag att många köper Urban Decay just för att de inte testar på djur.

L'Oreal, som äger massor av olika kosmetikmärken, säger sig ha dragit ned på sina djurtester, men inte helt tagit bort dem. Även om de kanske inte kommer att tillåta djurtester på Urban Decay-produkterna även framöver så kan man ju lätt tänka sig att de använder resultaten av dem i alla sina märken. Vet inte hur de gör med t ex The Body Shop som de tidigare köpt. Vet ni?

För en tid sedan planerade Urban Decay att lansera sig i Kina, läs mer här, men de drog sig ur eftersom de kinesiska reglerna tydligen säger att man måste djurtesta. Har ni hört något så dumt? Kina skärp er! Jag ska inte säga att jag inte köper djurtestat smink, jag äger en del från L'Oreal och deras andra märken, men jag tycker egentligen att det är helt onödigt att djurtesta så varför kan inte alla märken bara sluta med det? Speciellt när det gäller smink så känns det ännu mer onödigt än när det gäller hudvård i mina ögon. Jag tror att det är bra att vi skönhetsbloggare är lite alerta och uppmärksammar sådana här saker, vi kan påverka företagen, det är jag säker på!

Inga kommentarer: