lördag 8 november 2014

Davines lanserar ny version av Essentials Haircare

I veckan fick vi Göteborgsbloggerskor besök av Kraft igen. Det var Therese Jirving som var gullig och bjöd in oss till lanseringsevent av Italienska Davines nylansering av Essentials Haircare. Tillsammans med ett gäng frisörer träffades vi på Brewhouse för att få veta mer om märket Davines.  
Jag visste inte mycket om märket förutom att jag provat deras Oi-serie samt att de kommer från Parma i norra Italien. Men nu fick vi veta en hel massa bra saker. Essentials-serien har funnits i tio år och Davines tyckte att det var dags att modernisera serien. De har bl a minskat förpackningsmaterial, gjort frakten mer kostnadseffektiv/platssparande genom att göra vissa förpackningar fyrkantiga. Innehållet är till stor del biologiskt nedbrytbart och de värnar om biologisk mångfald. Vi fick veta att 23% av världens växter är utrotningshotade, inte bra alls!
Ingredienserna är odlade till stor del hos italienska bönder i norra och södra Italien och bönderna odlar då enligt slow-food-principen. Det innebär att inget onödigt konstgödsel används och att man odlar enligt gamla grundläggande principer såsom t ex att man väljer att odla växterna i det område de växer bäst i. På förpackningarna kan man läsa från vilken bondgård vissa av ingredienserna kommer ifrån. T ex  så kommer det gula melonextraktet i Momo-serien ifrån Mrs Simonte's gård i Dattilo, Trapani i Italien enligt Hair Potion-förpackningen.
Det är nog svårt att finna en mer positiv och genomtrevligare person än Therese, man känner sig så himla välkommen på Krafts event! Jamen kolla bara leendet! Men så har hon ju ett supertrevlig jobb också! Jag gillar mitt jobb och mina kollegor, men produkterna (servrar och storage) är ju inte hälften så roliga...  
Vi fick med oss ett gäng produkter hem i en jättesöt låda med den lilla tecknade Davines-figuren på. Jag har inte hunnit prova ännu, men kan konstatera att de doftar underbart och lite annorlunda och att de enligt förpackningarna nog kommer att passa mitt hår fint. Minu-serien vänder sig nämligen till färgat hår och jag kämpar ju ständigt med att färga över mina grå numera. Produkterna finns att köpa hos utvalda frisörer samt även hos vissa websidor och priserna ligger mellan 239-289:-/produkt.
 Åh, vad jag vill ha bra fotoljus! Det är ju hopplöst att få till bra bilder i detta novembermörker.

1 kommentar:

Kerstin sa...

Davines gör verkligen bra grejer!