söndag 21 februari 2016

Shoppingen i Budapest och Pupa Pupart-paletten jag köpte

Jag har haft en härlig semester med familjen i Budapest. En hel vecka har spenderats med att titta på sevärdheter, fika (ätit tårta en masse), äta mat och shoppa. Vi har även badat Thermalbad, vilket var helt ljuvligt. Vi valde att bada på Széchenyi, som är det största badet i staden och även det som har stora utomhuspooler. Kan varmt rekommenderas! Så himla skönt att låta pulsen gå ned i varma sköna pooler och de hade massa olika sorters bastu också (vad heter plural av bastu, heter det bastur?)
På Széchenyi, ni ser min sambo i bakgrunden och även gubbarna som spelade schack i flera timmar.

Hur var skönhetsshoppingen i staden då? Sådär ska jag säga. Jag hade glatt mig åt att både DM Rossmann är representerade på en massa adresser. Men jag tycker båda kedjorna hade ett riktigt tråkigt sortiment och det fanns inte en enda vårnyhet i sikte från varken Essence eller Catrice eller andra märken heller för den delen. Hyllorna var rätt så utplockade och sånt är alltid trist. Jag var även inne i ett par Douglasbutiker, men där har de inget kul alls som inte finns i Sverige och priserna är desamma som här. Douglas har ett eget märke, men det kändes rätt trist. 

Det finns en stor skönhetsbutik på Vaci Utca, som är den stora gågatan och där var det en smula bättre, de hade alla möjliga märken som t ex Make Up Factory och Artdeco. Den var okej, men inte mer. Jag kommer att visa framöver vad jag köpte, men det var verkligen inga mängder. Däremot köpte jag tre par skor för det tyckte jag de hade massa fina i staden till bra priser. Tonårssönerna fick en del kläder, vilket var behövligt. Sönerna fick även varsin hårklippning och jag gick också till frisören och färgade samt klippte håret rejält, säkert åtta centimeter. Så skönt och mycket bättre priser än härhemma. Jag är väldigt nöjd med den frisören som hjälpte mig. 

Det fanns ett märke som jag var lite spänd inför och det var italienska Pupa. Märket har egna butiker i två av de köpcentrum jag var inne i, dels i West End och dels i Mamut (det senare köpcentrumet kan ni skippa för det var rätt trist i övrigt). Pupa fanns på 80-talet att köpa på varuhuset PUB i Stockholm och min väninna C nämnde att Gekås hade Pupa för länge sedan. långt innan jag ens visste att Gekås fanns. 

Mycket fina och välsorterade diskar på Pupa i West End köpcentrum i Budapest, de liknar Kikos butiker rätt mycket.

Den finaste saken jag köpte på Pupa var den här paletten. Den heter Pupart och finns i flera olika färgställningar så det var inte lätt att välja. Kolla här så ser ni vilka som finns. Jag köpte palett nummer 1 för den kändes ändå mest användbar.
Nio nyanser finns i paletten och två av dem är matta, det är nummer tre från vänster (som funkar perfekt i globlinjen) och den svarta längst till höger.
 Jag gav ca 190:- för paletten, ett helt okej pris då det blir strax över en tjuga per skugga.
Penseln som medföljde känns tyvärr billig, varför kan inte alla märken göra som Urban Decay gjort i sina Naked-paletter och skicka med en användbar pensel? Det gör ju att man får större förtroende för märket.
Skuggorna känns hyfsat pigmenterade, kanske inte så krämiga som Urban Decays skuggor gör, jag har inte provat dessa i en sminkning ännu för jag ville fota paletten medan den var orörd först.



5 kommentarer:

Louise sa...

Åh, låter som en toppenresa! :) Synd på sminkshoppingen bara.
Ska själv till Budapest om en dryg vecka, har även jag tänkt klippa mig. Du minns inte vad frisören du valde hette?

Kerstin sa...

Låter så himla härligt! Smart att passa på med frisörandet :)

Ninni sa...

Louise, salongen ligger på gatan Haris Köz, en tvärgata till Vaci Utca som är den stora gågatan. Tror salongen heter Quick Hair o min frisör tror jag hette Ana. Ganska kort var hon med mörkt hår. Kan inte engelska, men fattade ändå precis hur jag ville ha håret o var otroligt noga.
Kerstin, ja det är otroligt prisvärt att fixa håret utomlands.

Lotta L sa...

Vilken härlig semester! Thermalbad låter underbart, och vilken fin palett!

Ninni sa...

Lotta, åk dit! 😀